Robin
Well-Known Member
I've posted similar comments before but this is today's comparison between British and French for the English Channel. As you can see the UK forecast as it so often does lumps everything in one basket from Thames to Plymouth, whereas the French one has a different forecast for the Eastern Channel to that of the Central and Western parts (Casquets and Ouessant) whilst singling out the '7' just for the very eastern end and the Dover Straits area.
Not saying one forecast is more accurate than the other either way but it does illustrate how IMO our UK Shipping forecast as broadcast is nearly always far too generalised in area and timing (note the French one refers to the increase in the afternoon) to be of much use. I have friends waiting to cross from Dartmouth to Camaret and the UK forecast would perhaps suggest prudence (E or NE 5 or 6 but with a 7 in an included broadcast area) whilst the French one says OK to go (NE 4 to 5). Both forecasts are for the whole Channel offshore, not their respective coastal sides of it.
1/ Situation générale le mercredi 24 juin 2009 à 00h UTC et évolution:Anticyclone 1033 hPa au nord-ouest immédiat de la Norvège, quasi stationnaire, prévu 1030 hPa la nuit prochaine, puis évoluant peu. Dépression 1013 hPa à 350 milles à l'ouest de la Corogne, quasi-stationnaire, prévue 1008 hPa la nuit prochaine, puis 1007 à 250 milles au nord-ouest de La Corogne demain vers midi.
2/ Prévisions par zones valables jusqu'au jeudi 25 juin à 06h UTC:CASQUETS,OUESSANT Est à Nord-est 4 à 5. Mer peu agitée à agitée.
2/ Prévisions par zones valables jusqu'au jeudi 25 juin à 06h UTC:TAMISE,PAS DE CALAIS,ANTIFER Est à Nord-est 4 à 5, fraichissant 5 à 6 l'après-midi, passagèrement 7 sur PAS DE CALAIS et ANTIFER, puis mollissant 4 à 5 en fin de nuit. Mer peu agitée à agitée.
Humber Thames Dover Wight Portland Plymouth:
East or northeast 5 or 6, occasionally 7 at times in Thames, Dover and Wight. Slight or moderate. Fair. Moderate or good.
Not good enough in my book in the 21st century.
Not saying one forecast is more accurate than the other either way but it does illustrate how IMO our UK Shipping forecast as broadcast is nearly always far too generalised in area and timing (note the French one refers to the increase in the afternoon) to be of much use. I have friends waiting to cross from Dartmouth to Camaret and the UK forecast would perhaps suggest prudence (E or NE 5 or 6 but with a 7 in an included broadcast area) whilst the French one says OK to go (NE 4 to 5). Both forecasts are for the whole Channel offshore, not their respective coastal sides of it.
1/ Situation générale le mercredi 24 juin 2009 à 00h UTC et évolution:Anticyclone 1033 hPa au nord-ouest immédiat de la Norvège, quasi stationnaire, prévu 1030 hPa la nuit prochaine, puis évoluant peu. Dépression 1013 hPa à 350 milles à l'ouest de la Corogne, quasi-stationnaire, prévue 1008 hPa la nuit prochaine, puis 1007 à 250 milles au nord-ouest de La Corogne demain vers midi.
2/ Prévisions par zones valables jusqu'au jeudi 25 juin à 06h UTC:CASQUETS,OUESSANT Est à Nord-est 4 à 5. Mer peu agitée à agitée.
2/ Prévisions par zones valables jusqu'au jeudi 25 juin à 06h UTC:TAMISE,PAS DE CALAIS,ANTIFER Est à Nord-est 4 à 5, fraichissant 5 à 6 l'après-midi, passagèrement 7 sur PAS DE CALAIS et ANTIFER, puis mollissant 4 à 5 en fin de nuit. Mer peu agitée à agitée.
Humber Thames Dover Wight Portland Plymouth:
East or northeast 5 or 6, occasionally 7 at times in Thames, Dover and Wight. Slight or moderate. Fair. Moderate or good.
Not good enough in my book in the 21st century.